Hallo, Hallo, zijn jullie er
nog?? Is daar iemand…….;-)
Na een lange (radio) stilte
lijkt het er op dat we het nieuwe jaar 2009 weer met
vliegvertrouwen tegemoet kunnen zien. Is er dan in 2008
niet gevlogen? Zeker wel! Persoonlijk zit ik al dik in
de benodigde vlieguren voor de verlenging van het brevet
a.s. maart. Ook de andere jongens hebben niet
stilgezeten. Het ging lekker in 2008. Vliegtochten naar
Bad Pyrmont (aanrader),
Trier Föhren,
Aachen Merzburg,
Allendorf (diep in het Saerland),
Koblenz Winningen,
Meinzerhagen (semi vliegtuigkerkhof),
Borkum,
Nordeney,
Wangerooge en
Damme. Daarnaast nog wat veldjes dichterbij huis.
Allemaal Duitse bestemmingen? Jazeker! De ervaring heeft
geleerd dat het “vliegklimaat” bij onze oosterburen vele
malen beter is vergeleken met het waanzinnige geneuzel
en de wantoestanden in ons kikkerlandje. Denk hierbij
aan de forse landingsgelden (soms voor een knollenveld)
en het zo onderhand hilarische geknoei rond de
invoering van de mode- S transponder. Nee, dan vliegen
in Duitsland. Ongelooflijk aanbod aan vliegveldjes,
landingsgelden tussen de 3 en 5 euro en soms nog een bak
koffie toe. En mode S? "Ach Jungs, fliegen!"
Zoals je ziet waren we
lekker op weg tot op 31 augustus het “noodlot”
toesloeg. Ik had in mijn headset al een tijdje last van
een hinderlijke storing bij het zenden met hoog
toerental. Dat bleek bij de sets van Frank en Bertil
niet het geval te zijn. Toen ik overwoog om uit te
kijken naar een andere headset diende het probleem zich
aan. Op die bewuste augustus- zondag na een bezoek aan
Wesel gaf de radio het op. Zonder radiocontact zijn
Frank en Bertil naar Stadtlohn gevlogen, “blind” geland
en op de toren gemeld dat de radio onderweg de geest
gaf…. sorry. De excuses werden geaccepteerd.
Wat nu? Nergens een
tijdelijke vervanger te vinden en ondertussen de vraag
of sturen we radio naar de fabriek Down Under of naar
een dealer met een handige monteur op Bitburg. Op
aanraden van lui die het volgens ons konden weten maar
gekozen voor Bitburg. Om een lang verhaal kort te maken,
deze meneer heeft ons ruim twee en een halve maand aan
het lijntje gehouden en dat terwijl we plannen hadden om
voor de sluiting eind oktober Berlin Tempelhof “aan te
doen” **$#!tt**~. Eind november kregen we de mededeling
dat er nog niets was gerepareerd, aangezien de juiste
schema’s niet voorhanden waren. Als laatste
mogelijkheid werd het apparaat opgestuurd naar een
bedrijf in Luxemburg. Dit hadden we eerder moeten weten,
want binnen drie weken was de radio gerepareerd en
getest (althans dat stond op een sticker) retour.
Ondertussen stond de Kerst
voor de deur en een winterstop op Stadtlohn. Op
zaterdag 10 januari jl. is de radio teruggeplaatst in de
kist en vol verwachting gingen we testen. De ontvangst
was goed maar bij het zenden ontstond een irritante
fluittoon. Wat nu weer?! Misschien met een draaiende
motor wel succes? Bij de startpoging verschoof de
propeller nog geen 10 centimeter. Accu plat! Van
deskundigen kregen we te horen dat waarschijnlijk de
lege accu de oorzaak moest zijn.
Na rijp beraad hebben we een
diepte-investering gedaan van ongeveer € 60 en toch maar
een nieuwe accu gemonteerd. Op zaterdag 24 januari jl.
nog maar eens een poging ondernomen. Frank nam plaats in
de cockpit en deed de radiocheck. Al snel ging de duim
omhoog, hetgeen Bertil inspireerde tot een vreugdedans
door de hangar. Eindelijk, na bijna vijf maanden
vleugellam kunnen we weer! De doelen voor 2009 liggen,
naast tripjes naar eerder bezochte leuke veldjes, o.a.
ver op de Noordzee (Helgoland, de zwemvesten hebben we
al getest), en wellicht verder over de grenzen. En nu
maar hopen op mooi vliegweer!
Terug
|
|
Klaar om de accu erin te
leggen
Niet zo'n hele moeilijke
klus ondanks toch een paar vonken
Maar alles snort als vanouds
Goed warm draaien omdat de
motor een tijd niet gelopen heeft
Onze trots
Even kijken of de flaps nog
werken (natuurlijk doen ze het)
En de olie boven de 100
De buren (de ex-3J8-ers met
hun nieuwe kist) vliegen nog wel even
En na het
vliegen even bijpraten
Knabbel en
Babbel als voetbalhooligan / Bertil en Hans hebben
Helgolandvoorpret (doorhalen wat niet van toepassing is)
Hij glimt wel
mooi :-)
|