..:: Home ::.. ..:: Vliegtuig ::.. ..:: Verslagen ::.. ..:: Diversen ::..

 

   

Ja daar zijn we weer!
24 Januari 2009, Hans

Hallo, Hallo, zijn jullie er nog??  Is daar iemand…….;-)

Na een lange (radio) stilte lijkt het er op dat we het nieuwe jaar 2009 weer met vliegvertrouwen tegemoet kunnen zien.  Is er dan in 2008 niet gevlogen?  Zeker wel! Persoonlijk zit ik al dik in de benodigde vlieguren voor de verlenging van het brevet a.s. maart. Ook de andere jongens hebben niet stilgezeten. Het ging lekker in 2008. Vliegtochten naar Bad Pyrmont (aanrader), Trier Föhren, Aachen Merzburg, Allendorf (diep in het Saerland), Koblenz Winningen, Meinzerhagen (semi vliegtuigkerkhof), Borkum, Nordeney, Wangerooge en Damme. Daarnaast nog wat veldjes dichterbij huis.
Allemaal Duitse bestemmingen? Jazeker! De ervaring heeft geleerd dat het “vliegklimaat” bij onze oosterburen vele malen beter is vergeleken met het waanzinnige geneuzel  en de wantoestanden in ons kikkerlandje. Denk hierbij aan de forse landingsgelden (soms voor een knollenveld) en het zo onderhand hilarische geknoei rond de invoering  van de mode- S transponder.  Nee, dan vliegen in Duitsland. Ongelooflijk aanbod aan vliegveldjes, landingsgelden tussen de 3 en 5 euro en soms nog een bak koffie toe.  En mode S? "Ach Jungs, fliegen!"

Zoals je ziet waren we lekker op weg tot op 31 augustus het “noodlot” toesloeg.  Ik had in mijn headset al een tijdje last van een hinderlijke storing bij het zenden met hoog toerental.  Dat bleek bij de sets van Frank en Bertil niet het geval te zijn. Toen ik overwoog om uit te kijken naar een andere headset diende het probleem zich aan. Op die bewuste augustus- zondag na een bezoek aan Wesel  gaf de radio het op. Zonder radiocontact zijn Frank en Bertil naar Stadtlohn gevlogen,  “blind” geland en op de toren gemeld dat de radio onderweg de geest gaf…. sorry. De excuses werden geaccepteerd.

Wat nu? Nergens een tijdelijke vervanger te vinden en ondertussen de vraag of sturen we radio naar de fabriek Down Under of naar een dealer met een handige monteur op Bitburg. Op aanraden van lui die het volgens ons konden weten maar gekozen voor Bitburg. Om een lang verhaal kort te maken, deze meneer heeft ons ruim twee en een halve maand aan het lijntje gehouden en dat terwijl we plannen hadden om voor de sluiting eind oktober Berlin Tempelhof “aan te doen” **$#!tt**~.  Eind november kregen we de mededeling dat er nog niets was gerepareerd, aangezien de juiste schema’s niet voorhanden waren.  Als laatste mogelijkheid werd het apparaat opgestuurd naar een bedrijf in Luxemburg. Dit hadden we eerder moeten weten, want binnen drie weken was de radio gerepareerd en getest (althans dat stond op een sticker) retour.

Ondertussen stond de Kerst voor de deur en een winterstop op Stadtlohn.  Op zaterdag 10 januari jl. is de radio teruggeplaatst in de kist en vol verwachting gingen we testen. De ontvangst was goed maar bij het zenden ontstond een irritante fluittoon. Wat nu weer?! Misschien met een draaiende motor wel succes? Bij de startpoging verschoof de propeller nog geen 10 centimeter. Accu plat! Van deskundigen kregen we te horen dat waarschijnlijk de lege accu de oorzaak moest zijn. 

Na rijp beraad hebben we een diepte-investering gedaan van ongeveer € 60 en toch maar een nieuwe accu gemonteerd. Op zaterdag 24 januari jl. nog maar eens een poging ondernomen. Frank nam plaats in de cockpit en deed de radiocheck.  Al snel  ging de duim omhoog, hetgeen Bertil inspireerde tot een vreugdedans door de hangar. Eindelijk, na bijna vijf maanden vleugellam kunnen we weer! De doelen voor 2009 liggen, naast tripjes naar eerder bezochte leuke veldjes,  o.a. ver op de Noordzee (Helgoland, de zwemvesten hebben we al getest), en wellicht verder over de grenzen. En nu maar hopen op mooi vliegweer!


Terug


Klaar om de accu erin te leggen


Niet zo'n hele moeilijke klus ondanks toch een paar vonken


Maar alles snort als vanouds

 

Goed warm draaien omdat de motor een tijd niet gelopen heeft


Onze trots


Even kijken of de flaps nog werken (natuurlijk doen ze het)


En de olie boven de 100


De buren (de ex-3J8-ers met hun nieuwe kist) vliegen nog wel even


En na het vliegen even bijpraten


Knabbel en Babbel als voetbalhooligan / Bertil en Hans hebben Helgolandvoorpret (doorhalen wat niet van toepassing is)


Hij glimt wel mooi :-)

   

(C)2002-2008 mijnvliegtuig.nl