Samen
met Bertil een redelijk ambitieus plan gemaakt, althans
gelet op de korte daglichtperiode. De trip zou moeten
lopen over Damme , Bad Pyrmont, heftig aanbevolen door
onze buurman in de hangar, met als alternate
Oerlinghaussen, Telgte en weer terug naar Stadtlohn.
Daarom redelijk vroeg uit de veren. De eerste blik uit
het raam stemt me niet vrolijk. Mist!!!..Gvd. Aangezien
ons autopark is bezet door de rest van de familie, komt
Bertil langs om me op te pikken. Eerst maar even een bak
koffie thuis. De meteo gaf aan dat aan het eind van de
ochtend de nevel grotendeels zou zijn opgelost. Na de
koffie op naar het veld. Dichter bij Stadtlohn lijkt er
iets meer tekening in het wolkendek te komen, maar het
blijft nog een prutje.
Aangekomen
op het veld is het akelig rustig. De enige draaiende
vliegtuigmotor op het veld is die van ons. We parkeren
de kist voor het restaurant. Aan de koffie en wachten op
betere tijden. Op de toren treffen we onze Duitse buren
aan, ook aan het wachten op beter weer. Ze tippen ons
nog om kopieën van de echte landingskaartjes te maken,
aangezien afdrukken vanaf internet door de Duitse
luchtvaartpolitie niet wordt geaccepteerd! Ze kunnen het
weten want ze hebben recent een boete gehad op FMO. Op
dat moment is het zicht circa 4500 meter. In zuidelijke
richting lijkt de zon pogingen te ondernemen om de mist
weg te branden. Er komt zowaar een UL uit de Eiffel
binnengevlogen. We besluiten om toch nog even aan de
koffie te gaan en eens rond te bellen hoe het weer op de
geplande velden is. Het resultaat is niet bemoedigend.
Een van de velden geeft aan dat het geen vliegweer is.
Streep door ons plan, dat wel. De berichten vanaf wat
zuidelijk gelegen velden zijn bemoedigender. Op
Dinslaken en Marl-Loehütte wordt gevlogen. We besluiten
toch maar te gaan, omkeren kan altijd nog. Gezien de
slechte VFR- condities de gps toch maar ingeschakeld.
Hoewel Dinslaken via de A 31 redelijk gemakkelijk te
vinden moet zijn, is de gps eigenlijk onmisbaar, zeker
nu een vaag zonnetje door de nevel het zicht niet
bepaald bevorderd. Onderweg is de lucht bijzonder
stabiel en op circa 2000 ft. is het zicht aanmerkelijk
beter. Wat een genot om eens volgas te vliegen. Met de
nieuwe oliekoeler en natuurlijk het feit dat de
buitenlucht kouder is, blijft de olietemp zelfs iets
beneden de 100 gr.
Dinslaken
is een gezellig veld met een leuk restaurant en
vriendelijke bediening. Na (weer) een bak koffie
besluiten we door te gaan naar Marl-Loehütte, een veld
op circa 20 mijlen oost van Dinslaken. Onderweg denken
wij de boosdoener van alle shit te hebben ontdekt. Een
groot industrieel complex blaast dikke wolken de lucht
in, een echte wolkfabriek dus.
Bertil
zet de kist netjes aan de grond. Het personeel is erg
precies als het op parkeren van de kist aankomt. Pas na
een paar rondjes op het platform is men tevreden over de
parkeerplek. We besluiten om ook hier de koffie te
testen. In het restaurant treffen we onze Duitse
hangarburen (weer) aan. Tja, met zulk marginaal weer en
beperkte vliegmogelijkheden kom je elkaar makkelijk
tegen. Na een kleine driekwartier stappen we weer in
voor de laatste etappe naar Stadtlohn. Onderweg passeert
nog een luchtballon. Rond onze thuisbasis is het weer
beter dan ’s ochtends, maar door de zon is het zicht
niet optimaal. Terwijl we indraaien op final lijkt een
Nederlandse Cessnavlieger voor ons, gelet op de
zigzagroute, nog steeds het veld niet te kunnen
zien………
Bij
de hangar zijn onze buren ook aan het inpakken. Toch nog
gevlogen en al met al weer een slechtweer ervaring
opgedaan. Ik moet toegeven dat ik waarschijnlijk ’s
morgens niet had doorgezet vanwege de mist, maar dat is
het verschil wanneer je met z’n tweeën gaat.
Terug
|
|
Een echte wolkfabriek
Marl-Loemühle net na de
landing
Precies op de juiste plek
Uw gezagvoerder / auteur
Meer mensen vinden het vlieg/vaarweer
Home sweet home op final
Onze nieuwe trekstang werkt
perfect
|