Het beloofd goed weer te worden dit weekend dus dat wordt vliegen. Ik bel Bertil op om te vragen of hij zin heeft aan een tochtje door Duitsland. Het antwoord is natuurlijk positief en we besluiten de Duitse Wadden met een bezoekje te vereren.
Zaterdagmorgen geeft echter niet het weerbeeld dat ons beloofd is. Het is bewolkt en het zicht is ook nog slecht. Ook de voorspellingen geven geen geweldig beeld voor het Noorden van Duitsland. Maar het zou wel beter moeten worden aldus de verwachting. Onze buurman in de hangaar denkt er echter anders over. Hij ziet het noorden niet zitten en zet zijn geld op het zuiden. Maar omdat we de hele vlucht al gepland hebben, willen we het eigenlijk toch laten doorgaan. We bellen het vliegveld van Juist op (ons eerste doel) en informeren naar het weer. "Het zonnetje schijnt, 2/8 bewolking op 1500 voet, geen probleem". Da's mooi, anders dan de verwachting die we gelezen hebben. We realiseren ons dat we onderweg natuurlijk het een en ander tegen kunnen komen maar we besluiten de "gok" te wagen. Als het niet wil, kunnen we altijd nog terug of landen op een ander veld.
We vertrekken vanaf een windstil Stadtlohn richting het Noorden. Het zicht is niet geweldig maar het is goed te doen. De bewolking hangt laag maar hoog genoeg om alle windmolens in Duitsland te omzeilen. Echter ter hoogte van Drenthe wordt het allemaal wat minder. De wolkenbasis is lager en het zicht is ook wat minder. Maar nog steeds is het toegestaan om te vliegen en is het veilig dus besluiten we door te gaan.Ten hoogte van Stadskanaal wordt het weer wat lichter en 5 minuten later zitten we opeens in een lekker zonnetje! Wat kan het weer snel veranderen! Het is werkelijk prachtig vliegweer. We klimmen tussen de wolken door en hangen even later boven de wolken. We hebben een goede hoogte om de Waddenzee over te steken.
We roepen Juist op voor de landingsinfo en met weinig gas en veel snelheid glijden we tussen de wolken door naar beneden. We hebben een mooi uitzicht over Juist en op 600 voet gaan we downwind op. De wind is kalm dus de landing is niet echt een probleem. We krijgen aanwijzingen waar we moeten parkeren en lopen vervolgens naar de toren om het landingsgeld te betalen. Dat is even schrikken! 9.50 Euro is toch een bedrag waar we niet aan gewend zijn in Duitsland. Maar in vergelijking met Nederland is het een heel vriendelijk bedrag.
Op het terras genieten we van het zonnetje en drinken wat. Vervolgens bellen we vliegveld Oldenburg (onze tweede bestemming) hoe het weer daar is. Om kort te zijn: slecht. De bewolking hangt op 600 voet en het zicht is ook slecht. We besluiten eerst maar eens naar het strand van Juist te wandelen en over een uurtje nogmaals te bellen.
Het strand van Juist is dichtbij. Na 5 minuten lopen staan we op het strand. Vervolgens is het nog eens een minuut of 5 voordat we bij de waterlijn zijn - het is een tamelijk breed strand. Er is niet veel te beleven maar het is best lekker weer. We lopen op ons dooie gemak terug en bellen nog een keer met Oldenburg. Het weer is iets beter geworden en de verwachting is dat het steeds beter wordt, dus we melden dat we eraan komen. Nog snel een sanitaire stop en we hangen weer boven Juist.
De hele weg naar Oldenburg vliegen we boven de wolken. Steeds kijken we of er wel een gat naar beneden is maar waar we ook vliegen, steeds zijn er voldoende gaten onder ons. We vliegen dus gewoon door boven de wolken. Bij Oldenburg in de buurt zakken we door een gat en roepen de toren op. In perfect Engels ontvangen we aanwijzingen en even later worden we door elkaar gehusseld op het niet echt vlakke landingsveld. Weer komen over de radio aanwijzingen in het perfect Engels. Tot op de centimeter nauwkeurig wordt ons verteld waar we moeten parkeren - niet echt nodig bij een veld van deze omvang maar wel netjes.
De ontvangst is zeer hartelijk. In de kleine toren op de begane grond (scheelt weer wat trappen) zit de havenmeester / vluchtleiding en er is ook nog plaats voor een rij vliegtuigstoelen. Leuk detail. We worden uitgenodigd een kopje koffie te drinken en de kussentjes voor de stoelen worden ons nog nagebracht op het terras - erg gemoedelijk. Na de koffie met taart lopen we nog een rondje langs de hangars. Er staan toch echt best wat kisten, iets wat we niet zo hadden verwacht. Maar dan is het weer tijd om naar de thuisbasis te vertrekken.
Vol gas hobbelend over de baan komt de kist vrij (na een kleine stuiter door een kuiltje) en hangen we in de lucht met een koers naar Stadtlohn. De zon hebben we tegen maar gelukkig heeft Bertil twee petjes zodat we ons ietwat kunnen beschermen tegen de zon voor ons. We vliegen ditmaal niet boven de bewolking omdat het weer dat niet toelaat. Na een uurtje komt de frequentie van Stadtlohn erop en we melden onze komst. Even later staan we met alle drie de wielen op de grond en taxien naar de hangar. Het was weer een ontzettend lekkere vliegdag dat een goed gevoel achterlaat.
Terug
|
|
Aangekomen op Juist
Onder het genot van een
kopje koffie de kaart bestuderen
Jut en Jul op het strand
Veel te zien... vooral
leegte
Ze kennen geen auto's op Juist - een paardentaxi staat
bij het vliegveld. Heerlijk, een driecijferig
telefoonnummer
Juist na de start
Het mooiste weer van de
wereld boven de wolken
Naar beneden met 1800 voet /
minuut door een gaatje in de bewolking
Oldenburg
Leuk detail -
vliegtuigstoelen in de "toren"
|