Na de
lokale vluchten van afgelopen tijd en een klein
overlandje naar Nordhorn door Bertil is het vandaag tijd
voor een iets grotere overland.
De dag ervoor hebben we enkele keren contact gehad over
het weer. Pagina 707 van teletekst geeft aan dat het
vandaag een vlagerige wind geeft en we hebben dan ook
tot vanmorgen gewacht met de beslissing of we gaan of
niet. Na een blik uit het raam en de weersites bekeken
te hebben, besluiten we dat het vandaag doorgaat.
Om 10 uur
zijn we op Stadlohn en inspecteren de kist. Alles onder
de motorkap ziet er nog steeds zo uit als we het gebouwd
hebben en na nog 20 liter extra benzine zijn we klaar
voor vertrek. We draaien de motor warm en kiezen het
luchtruim. De wind staat bijna recht op de baan en we
hebben een aankomstveld gekozen waar de wind ook lekker
op de baan staat. We zijn tenslotte nog niet zo ervaren
dat we elke crosswind aankunnen. Dus zetten we een
noordelijke koers naar Stadskanaal.
Onderin
is het nog vrij turbulent maar boven de 2200 ft is het
lekker rustig. We klimmen nog iets hoger en genieten van
de vlucht. Het is lang geleden dat we met z'n tweeen
hebben gevlogen. Maar nu de 3W4 klaar is, zal dat wel
vaker gebeuren.
Het zicht is niet geweldig - een melkwitte brei omhuld
ons. Maar zoals gezegd, voor ons is het genieten.
Na 55
minuten hebben we Stadskanaal in zicht. Over de radio
horen we een duidelijke stem (in het Nederlands) zeggen
dat de wind strak op de baan staat. Via Echo draaien we
het circuit in. De 500 ft hoogte is beter dan de oude
300 ft en met een laagdekker houden we ook zicht op de
baan. Op final glijdt de kist netjes naar de baan en met
een mooie landing besluit Bertil deze vlucht.
We
drinken een kopje koffie met een grote gevulde koek en
slaan de grote schoonmaak gade. Het voorjaarsgevoel is
duidelijk aanwezig in de kantine. Helaas is dit niet
doorgedrongen op het veld. Af en toe stijgt of landt er
een kist maar voor een dag als vandaag hadden we het
toch wat drukker verwacht.
We nemen de trap naar de toren en betalen het
landingsgeld. We praten nog wat over het vliegen en zien
de 3W5 binnenkomen. Leuk om te zien - het ziet er
vertrouwd uit maar toch iets anders. Daarna lopen we nog
even het veld op en langs de hangars. Het is altijd leuk
om naar andere kisten te kijken.
We gaan
weer terug naar Stadtlohn. We laten de kist weer
warmdraaien en taxien naar het begin van de baan. We
hebben het er over gehad hoeveel baan we nodig hebben om
los te komen (we zitten vandaag vol) maar het overtreft
onze verwachtingen. 1/3 Baan is voldoende om los te zijn
en draaien een rechter bocht richting Stadtlohn.
We klimmen weer om boven de turbulentie uit te komen
maar 2500 ft, 3000 ft, 3500 ft, 4000 ft, niks helpt. En
met het hoger klimmen neemt ook het zicht af. Al met al
is het een terugvlucht waar zwaar gewerkt moet worden.
Een goede oefening en de instrumenten worden goed in de
gaten gehouden. Toch nemen we de tijd om wat foto's te
maken van onszelf. Levert in ieder geval een leuke kop
op voor de homepage.
Bij
Stadtlohn aangekomen hebben we snel de hoogte eraf
gevlogen en ingevoegd in het circuit. Op final is het
echter absoluut nog niet rustig en zelfs boven de baan
wordt de kist alle kanten op gegooid. Het is beduidend
moeilijker dan vanmorgen. Net boven de baan worden we
weer weggezet, dat wordt een beroerde landing. Dus
volgas en weer de lucht in - we gaan onze nieuwe kist
natuurlijk niet beschadigen.
De tweede kans verloopt beter. Het is iets rustiger en
we komen netjes op de baan. Een goede afsluiting van een
lekkere overland.
Terug
|
Warmdraaien op de thuisbasis
Het zicht is slecht
Maar Stadskanaal is te vinden
3W4 voor de toren op
Stadskanaal
Eentje later dan onze....
Is eens wat anders dan overstekend wild
Ruimte besparen op
Stadskanaal
Gezagvoerder Bertil
Gezagvoerder Frank
Knabbel en babbel samen
|