..:: Home ::.. ..:: Vliegtuig ::.. ..:: Verslagen ::.. ..:: Diversen ::..

 

   

61 NM naar het Noorden - Stadskanaal
31 maart 2007

Na de lokale vluchten van afgelopen tijd en een klein overlandje naar Nordhorn door Bertil is het vandaag tijd voor een iets grotere overland.
De dag ervoor hebben we enkele keren contact gehad over het weer. Pagina 707 van teletekst geeft aan dat het vandaag een vlagerige wind geeft en we hebben dan ook tot vanmorgen gewacht met de beslissing of we gaan of niet. Na een blik uit het raam en de weersites bekeken te hebben, besluiten we dat het vandaag doorgaat.

Om 10 uur zijn we op Stadlohn en inspecteren de kist. Alles onder de motorkap ziet er nog steeds zo uit als we het gebouwd hebben en na nog 20 liter extra benzine zijn we klaar voor vertrek. We draaien de motor warm en kiezen het luchtruim. De wind staat bijna recht op de baan en we hebben een aankomstveld gekozen waar de wind ook lekker op de baan staat. We zijn tenslotte nog niet zo ervaren dat we elke crosswind aankunnen. Dus zetten we een noordelijke koers naar Stadskanaal.

Onderin is het nog vrij turbulent maar boven de 2200 ft is het lekker rustig. We klimmen nog iets hoger en genieten van de vlucht. Het is lang geleden dat we met z'n tweeen hebben gevlogen. Maar nu de 3W4 klaar is, zal dat wel vaker gebeuren. 
Het zicht is niet geweldig - een melkwitte brei omhuld ons. Maar zoals gezegd, voor ons is het genieten.

Na 55 minuten hebben we Stadskanaal in zicht. Over de radio horen we een duidelijke stem (in het Nederlands) zeggen dat de wind strak op de baan staat. Via Echo draaien we het circuit in. De 500 ft hoogte is beter dan de oude 300 ft en met een laagdekker houden we ook zicht op de baan. Op final glijdt de kist netjes naar de baan en met een mooie landing besluit Bertil deze vlucht.

We drinken een kopje koffie met een grote gevulde koek en slaan de grote schoonmaak gade. Het voorjaarsgevoel is duidelijk aanwezig in de kantine. Helaas is dit niet doorgedrongen op het veld. Af en toe stijgt of landt er een kist maar voor een dag als vandaag hadden we het toch wat drukker verwacht. 
We nemen de trap naar de toren en betalen het landingsgeld. We praten nog wat over het vliegen en zien de 3W5 binnenkomen. Leuk om te zien - het ziet er vertrouwd uit maar toch iets anders. Daarna lopen we nog even het veld op en langs de hangars. Het is altijd leuk om naar andere kisten te kijken.

We gaan weer terug naar Stadtlohn. We laten de kist weer warmdraaien en taxien naar het begin van de baan. We hebben het er over gehad hoeveel baan we nodig hebben om los te komen (we zitten vandaag vol) maar het overtreft onze verwachtingen. 1/3 Baan is voldoende om los te zijn en draaien een rechter bocht richting Stadtlohn.
We klimmen weer om boven de turbulentie uit te komen maar 2500 ft, 3000 ft, 3500 ft, 4000 ft, niks helpt. En met het hoger klimmen neemt ook het zicht af. Al met al is het een terugvlucht waar zwaar gewerkt moet worden. Een goede oefening en de instrumenten worden goed in de gaten gehouden. Toch nemen we de tijd om wat foto's te maken van onszelf. Levert in ieder geval een leuke kop op voor de homepage.

Bij Stadtlohn aangekomen hebben we snel de hoogte eraf gevlogen en ingevoegd in het circuit. Op final is het echter absoluut nog niet rustig en zelfs boven de baan wordt de kist alle kanten op gegooid. Het is beduidend moeilijker dan vanmorgen. Net boven de baan worden we weer weggezet, dat wordt een beroerde landing. Dus volgas en weer de lucht in - we gaan onze nieuwe kist natuurlijk niet beschadigen.
De tweede kans verloopt beter. Het is iets rustiger en we komen netjes op de baan. Een goede afsluiting van een lekkere overland.


Terug


Warmdraaien op de thuisbasis


Het zicht is slecht


Maar Stadskanaal is te vinden


3W4 voor de toren op Stadskanaal


Eentje later dan onze....


Is eens wat anders dan overstekend wild


Ruimte besparen op Stadskanaal


Gezagvoerder Bertil


Gezagvoerder Frank


Knabbel en babbel samen

   

(C)2002-2007 mijnvliegtuig.nl