Om je brevet te kunnen verlengen moet je elke 2 jaar een trainingsuur vliegen met een instructeur. Gezinus Veldhuis is de man die ons de eerste beginselen van het motorvliegen heeft bijgebracht. Gelukkig is hij nog steeds te porren voor onze check vluchten. Hij weet ook wat het is om een eigen kist te bouwen.
Vanwege het weer hebben we pas om 13:00 uur afgesproken op Stadtlohn. De lage bewolking is verdwenen maar de stevige noordoosten wind weet vandaag van geen wijken. Op zich is deze crosswind nog geen probleem maar hij is niet constant (windvlagen) en draait continue. Dat wordt gezien de nog prille ervaring op deze kist nog behoorlijk werken.
Frank heeft ondertussen de kist warm gedraaid en Gezinus stapt bij mij in. Onderweg naar Almelo zoeken we een hoogte waar het een beetje rustig is. Het zicht vooruit is niet om over naar huis te schrijven maar we redden het ermee. Vandaag vlieg ik zonder extra kussen, toch is het prettiger om met een extra kussen iets hoger te zitten. Teruggekomen is er weinig verkeer op Stadtlohn, we kunnen zo het circuit in.
Op final wordt het turbulent, het heeft wel wat weg van een achtbaan. Ik vertrouw erop dat het boven de baan rustiger is en dat blijkt voor een deel ook zo te zijn. De wind komt van de kant waar de gebouwen staan, ook dat kan turbulentie veroorzaken. Een stevige landing volgt maar de kist geeft geen krimp. Het blijkt maar weer dat elke landing anders is.
Rustig taxiën we de baan af. De kist wordt geparkeerd, het is tijd voor koffie. Het is gezellig en de (vlieg)verhalen gaan over de tafel. Nadat de papierwinkel in orde is gemaakt zetten we de kist op zijn verblijfsplaats. Ik kan weer 2 jaar vooruit !
Terug
|
|
Inspectie van de kist door
Gezinus
Bijna klaar voor de
trainingsvlucht
De zak staat haaks op de paal - niet echt lekker
vliegweer
|