..:: Home ::.. ..:: Vliegtuig ::.. ..:: Verslagen ::.. ..:: Diversen ::..

 

   

DE EERSTE VLUCHT
22 november 2006

Vandaag moet de dag worden. Jorgen belt om half tien 's ochtends op dat hij het er vandaag wel op wil wagen. Het weer is niet super maar het lijkt goed genoeg te worden om de testvlucht te plannen.
Snel de andere twee bouwers (binnenkort piloten) gebeld en het goede nieuws meegedeeld. We rapen snel alle spullen bij elkaar, even langs de stembus en dan richting Stadtlohn. 

We zijn een uur voordat Jorgen komt op het veld. Nog mooi even tijd om het oliepeil te controleren, het koelvloeistof peil en een algemene inspectie te doen. De kist is er klaar voor. Ook het proefrondje taxien loopt goed. Nu is het wachten op Jorgen.

Een paar minuten na de verwachtte aankomsttijd zet Jorgen de XL op de baan. De landing is goed genoeg dat wij hem vertrouwen met onze kist ;-)
We begeven ons naar de hangar waar de kist aan een nauwgezette inspectie wordt onderworpen. Met een voorlopige oplossing verleggen we de routing van 1 olieslang - een klein puntje dat een proefvlucht niet in de weg zal staan. Daarna slepen we het vliegtuig naar buiten waar het, in de regen, motorisch aan de tand wordt gevoeld door Jorgen. De motor draait vol toeren op de grond - het is een heerlijk lawaai. Ook goed te zien is dat de remmen naar behoren functioneren. De kist blijft netjes op de plaats staan. Dat hebben we bij andere kisten wel eens anders gezien. Alles wordt goed bevonden en de 3W4 taxiet naar de baan.

De kist lijnt op op de 29 en het gas gaat open. We hebben positie gekozen naast de baan en we kunnen het goed volgen. Op het moment dat de kist loskomt is er echter een ander geluid van de motor waar te nemen, net of de motor inhoudt. We horen op de radio dat Jorgen de start afbreekt en hij landt netjes wat verderop op de baan. Dit is toch niet echt zoals we het voorgesteld hadden. We wachten in spanning af wat Jorgen te vertellen heeft.
Onze observatie van verlies aan motorvermogen was juist. Jorgen vermoedt dat het de afstelling van de propellor is of dat het de twee overloop slangetjes zijn die aan de carburateur zitten. Deze zouden, doordat ze in de luchtstroom zitten, vacuum kunnen trekken in de carburateur. 
De slangetjes korter maken is niet zo'n probleem - een kniptang en 10 tellen zijn voldoende. De afstelling van de propellor vergt iets meer werk. We gaan naar Gehling (het bedrijf dat ook de controle van onze kist heeft gedaan) en laten de propellor 2 graden fijner afstellen. Na een half uur is alles weer klaar voor een tweede testrun.

De kist staan aan het begin van de baan, wij staan weer strategisch opgesteld aan de kant van de baan. We horen Jorgen vol gas geven en ditmaal horen we geen tekenen van vermogensverlies. De radio blijft stil en we zien onze kist het luchtruim kiezen... het is gelukt! 
Jorgen draait zijn rondjes rond het veld en wij genieten van het moment. Nu hopen dat de vliegeigenschappen ook goed zijn - daar moeten we nu nog naar gissen.
Na 20 minuten komt de 3W4 weer naar beneden. Vol verwachting klopt ons hart - wat zal Jorgen zeggen? Als hij dichterbij komt, is het duidelijk. Een opgestoken duim zegt voldoende!

We hebben niet veel tijd meer om te vliegen maar Hans mag als eerste bouwer het vliegtuig in. Hij maakt een ruim circuit met een extra rondje en land weer netjes. De tijd dringt maar ook voor uw webmaster zit er nog een rondje Stadtlohn in. Helaas moet Jorgen vertrekken naar Lelystad om nog voor het donker thuis te zijn, dus Bertil kan het genoegen van zelf vliegen niet proeven. Toch een kleine domper op een anders zeer geslaagde dag.

We moeten nog twee kleine dingen veranderen; De propellor was geen debet aan het verlies van vermogen, dus die moet weer in de originele spoed gezet worden. En we moeten nog iets doen aan de oliekoeler. De olietemperatuur tijdens de vlucht is aan de hoge kant. Er moet een beetje meer wind langs de koeler. Maar dit zijn maar kleine punten die we makkelijk voor een volgende vlucht kunnen oplossen.

We besluiten de dag met een biertje en vullen het logboek in met de eerste vluchten op ons toestel.

 

Voor deze gelegenheid hebben we ook een speciale pagina gemaakt met foto's in groter formaat en een klein filmpje. Klik hier om deze te bekijken.

Terug


Helemaal klaar voor de eerste vlucht


De leverancier / testpiloot arriveert op EDLS


De kist wordt gecontroleerd


Testdraaien op de grond


Alles wordt op film vastgelegd


En op de gevoelige plaat


Alles lijkt ok, klaar voor vertrek


Voor het eerst vrij van de grond op eigen kracht


Maar de motor verliest iets vermogen...


Dus snel weer naar beneden


Propellor bijstellen


Alles loopt zoals het hoort


Dus de start wordt niet afgebroken


De toeschouwers op de grond


De 3W4 in de lucht


Na 20 minuten de tweede landing


Thumbs up! Alles is goed!!


Hans mag ook nog even een rondje


En ook bij hem thumbs up na de landing


Een biertje en de eerste vermelding in het logboek.

   

(C)2002-2007 mijnvliegtuig.nl