Vandaag
moet de dag worden. Jorgen belt om half tien 's ochtends
op dat hij het er vandaag wel op wil wagen. Het weer is
niet super maar het lijkt goed genoeg te worden om de
testvlucht te plannen.
Snel de andere twee bouwers (binnenkort piloten) gebeld
en het goede nieuws meegedeeld. We rapen snel alle
spullen bij elkaar, even langs de stembus en dan
richting Stadtlohn.
We zijn
een uur voordat Jorgen komt op het veld. Nog mooi even
tijd om het oliepeil te controleren, het koelvloeistof
peil en een algemene inspectie te doen. De kist is er
klaar voor. Ook het proefrondje taxien loopt goed. Nu is
het wachten op Jorgen.
Een paar
minuten na de verwachtte aankomsttijd zet Jorgen de XL
op de baan. De landing is goed genoeg dat wij hem
vertrouwen met onze kist ;-)
We begeven ons naar de hangar waar de kist aan een
nauwgezette inspectie wordt onderworpen. Met een
voorlopige oplossing verleggen we de routing van 1
olieslang - een klein puntje dat een proefvlucht niet in
de weg zal staan. Daarna slepen we het vliegtuig naar
buiten waar het, in de regen, motorisch aan de tand
wordt gevoeld door Jorgen. De motor draait vol toeren op
de grond - het is een heerlijk lawaai. Ook goed te zien
is dat de remmen naar behoren functioneren. De kist
blijft netjes op de plaats staan. Dat hebben we bij
andere kisten wel eens anders gezien. Alles wordt goed
bevonden en de 3W4 taxiet naar de baan.
De kist
lijnt op op de 29 en het gas gaat open. We hebben
positie gekozen naast de baan en we kunnen het goed
volgen. Op het moment dat de kist loskomt is er echter
een ander geluid van de motor waar te nemen, net of de
motor inhoudt. We horen op de radio dat Jorgen de start
afbreekt en hij landt netjes wat verderop op de baan.
Dit is toch niet echt zoals we het voorgesteld hadden.
We wachten in spanning af wat Jorgen te vertellen heeft.
Onze observatie van verlies aan motorvermogen was juist.
Jorgen vermoedt dat het de afstelling van de propellor
is of dat het de twee overloop slangetjes zijn die aan
de carburateur zitten. Deze zouden, doordat ze in de
luchtstroom zitten, vacuum kunnen trekken in de
carburateur.
De slangetjes korter maken is niet zo'n probleem - een
kniptang en 10 tellen zijn voldoende. De afstelling van
de propellor vergt iets meer werk. We gaan naar Gehling
(het bedrijf dat ook de controle van onze kist heeft
gedaan) en laten de propellor 2 graden fijner afstellen.
Na een half uur is alles weer klaar voor een tweede
testrun.
De kist
staan aan het begin van de baan, wij staan weer
strategisch opgesteld aan de kant van de baan. We horen
Jorgen vol gas geven en ditmaal horen we geen tekenen
van vermogensverlies. De radio blijft stil en we zien
onze kist het luchtruim kiezen... het is gelukt!
Jorgen draait zijn rondjes rond het veld en wij genieten
van het moment. Nu hopen dat de vliegeigenschappen ook
goed zijn - daar moeten we nu nog naar gissen.
Na 20 minuten komt de 3W4 weer naar beneden. Vol
verwachting klopt ons hart - wat zal Jorgen zeggen? Als
hij dichterbij komt, is het duidelijk. Een opgestoken
duim zegt voldoende!
We hebben
niet veel tijd meer om te vliegen maar Hans mag als
eerste bouwer het vliegtuig in. Hij maakt een ruim
circuit met een extra rondje en land weer netjes. De
tijd dringt maar ook voor uw webmaster zit er nog een
rondje Stadtlohn in. Helaas moet Jorgen vertrekken naar
Lelystad om nog voor het donker thuis te zijn, dus
Bertil kan het genoegen van zelf vliegen niet proeven.
Toch een kleine domper op een anders zeer geslaagde dag.
We moeten
nog twee kleine dingen veranderen; De propellor was geen
debet aan het verlies van vermogen, dus die moet weer in
de originele spoed gezet worden. En we moeten nog iets
doen aan de oliekoeler. De olietemperatuur tijdens de
vlucht is aan de hoge kant. Er moet een beetje meer wind
langs de koeler. Maar dit zijn maar kleine punten die we
makkelijk voor een volgende vlucht kunnen oplossen.
We
besluiten de dag met een biertje en vullen het logboek
in met de eerste vluchten op ons toestel.
Voor deze
gelegenheid hebben we ook een speciale pagina gemaakt
met foto's in groter formaat en een klein filmpje. Klik
hier om deze te bekijken.
Terug |
|
Helemaal klaar voor de
eerste vlucht
De leverancier / testpiloot
arriveert op EDLS
De kist wordt gecontroleerd
Testdraaien op de grond
Alles wordt op film vastgelegd
En op de gevoelige plaat
Alles lijkt ok, klaar voor vertrek
Voor het eerst vrij van de grond op eigen kracht
Maar de motor verliest iets vermogen...
Dus snel weer naar beneden
Propellor bijstellen
Alles loopt zoals het hoort
Dus de start wordt niet afgebroken
De toeschouwers op de grond
De 3W4 in de lucht
Na 20 minuten de tweede landing
Thumbs up! Alles is goed!!
Hans mag ook nog even een rondje
En ook bij hem thumbs up na de landing
Een biertje en de eerste vermelding in het logboek.
|