Het is
vroeg in de morgen, zeven uur om precies te zijn. Op de
weg naar het vliegveld was het rustig en op het
vliegveld heerst ook een absolute stilte. De zon komt
langzaam op aan de horizon als wij onze kist uit de
hangar trekken. Vandaag moet de dag worden dat onze
motor voor het eerst draait. Een spannende dag dus.
Omdat de motor het nog niet doet, binden we een lang
touw aan beide hoofdwielen en trekken het vliegtuig naar
de loods van Gehling, het onderhoudsbedrijf dat ons zal
helpen met het testdraaien van de motor.
Ze zijn
echter nog niet wakker bij Gehling. Er staan wat
werknemers voor de dichte deur te wachten dus sluiten we
ons hierbij aan. Even later gaat de deur open en begint
de werkdag langzaam op gang te komen. Een
monteur uit Nederland helpt ons met de motor. Dat is wel
fijn want hoewel ons Duits redelijk is, is ons
Nederlands toch vloeiender. Als eerste kijkt hij de
motor na op inbouw. Op een paar niet netjes geborgde
bouten na wordt niks gevonden. Ook op het front van
service bulletins is het rustig, weer een meevaller.
Daarna gaan we aan de slag met de motor. Als eerste
wordt er koelvloeistof in de motor gegoten. Dat gaat
probleemloos. Daarna de olie, met iets meer problemen.
De olie moet door nauwe leidingen heen en laat zich niet
zomaar in de motor schenken. Een grote injectiespuit
biedt de oplossing. Terwijl de monteur de propellor
afstelt, monteren wij de laatste kabel op de pluspool
van de accu. Als je nu de sleutel omdraait.... En
dat gaan we ook doen. De bovenste boegies zijn eruit
(dus geen compressie van de motor) en de ondersten geven
geen vonk. We willen eerst de olie goed door het
motorblok verspreiden. We bedienen de sleutelscha-
kelaar en de propellor draait rond en we zien op de klok
dat er oliedruk wordt opgebouwd. Perfect! De
volgende stap is het tanken. We pakken het touw weer en
slepen de kist naar de benzinepomp. We tanken
conservatief tien liter aan elke zijde. Dat moet
voldoende zijn voor het proefdraaien. En voor de laatste
keer slepen we de kist weer naar het onderhoudsbedrijf.
Ditmaal blijven we voor de deur staan.
Er worden twee blokken gehaald om te voorkomen dat het
vliegtuig er vandoor gaat en een tweede monteur komt
helpen. We laten de eer aan ons voorbij gaan om de kist
zelf te starten - we hebben het volste vertrouwen in
onze monteurs. Natuurlijk hebben we alle drie een
voorstelling gemaakt bij het starten van de kist. Een
minuut ronddraaien en langzaam pakt de motor aan...
helaas.
De sleutelschakelaar wordt omgedraaid en letterlijk twee
seconden later draait de motor op eigen kracht. In het
begin is het nog even spelen met de choke maar na een
minuut draait 'ie stationair. Wel trilt het hele
vliegtuig als een gek. De romp maakt een ontzettend
kabaal door de trilling en de stabilizer trilt ook naar
hartelust. Blijkbaar is de synchronisatie van de
carburateurs toch niet helemaal optimaal. Maar daarom
hebben we ook gekozen voor een onderhoudsbedrijf - zij
kunnen het oplossen.
Onze Nederlandse monteur houdt de klokken vast en
monteur twee stelt, met gevaar voor eigen leven, de
carburateurs af. Het is niet echt een lekkere plek om te
sleutelen, zo dicht bij de propellor. Na het afstellen
zijn de trillingen echter verdwenen en snort de motor
naar tevredenheid. Een goed gevoel. De
middag besteden we aan het oplossen van kleine
verbeterpunten die zijn aangedragen door het onder-
houdsbedrijf. We krijgen alle medewerking en kunnen
gebruik maken van hun gereedschap. We schieten dan ook
lekker op en kunnen de meeste punten oplossen. Maar om
half vijf gaat de deur dicht - Feierabend. Voor
ons een mooie gelegenheid om ons vliegtuig uit te
proberen - op de grond. De leverancier zal de eerste
testvlucht doen en heeft ons op het hart gedrukt niet
het luchtruim te kiezen. We stappen een voor een in en
rijden ieder een rondje op het veld. Alle meters werken
naar behoren, de kist stuurt lekker, de motor draait
goed.. wat wil je nog meer! Een geslaagde dag. Het
laatste rondje met de kist eindigt voortijdig - voor het
terras. We zetten de kist neer en tracteren onszelf op
een koel (alcoholvrij)biertje en wat patat. En
ondertussen genieten we van het uitzicht op onze eigen
kist. Na wat rondjes op tafel brengen we de kist terug
naar de hangar. Tevreden sluiten we een lange dag af -
het had niet beter gekund. Terug |
Het is vroeg
Koelvloeistof en olie op de motor
De motor draait (zonder
boegies)
De motor draait (met
boegies)
Afstellen van de
carburateurs
Lekker een rondje taxien
over het veld
En na een dag hard werken
natuurlijk een kleine beloning
|